sobota, 22 stycznia 2011

Mroczny świat maskotek

Anja Snellman "Dziewczynki ze Świata Maskotek" 

Wortal literacki Granice.pl poprosił mnie o recenzję książki Anji Snellman "Dziewczynki ze Świata Maskotek". Przyznam, że początkowo podchodziłem do lektury nieco sceptycznie - spodziewałem się "kobiecej" literatury, nieco egzaltowanej, przeideologizowanej i moralizatorskiej.
Moje nastawienie zmieniło się już po kilkunastu zdaniach. Proza Snellman jest sugestywna, wciągająca, po skandynawsku mocna,dosadna, miejscami wręcz naturalistyczna.
Książka ta to historia zaginięcia niespełna piętnastoletniej Jasmin, zwykłej fińskiej nastolatki, ze zwykłymi marzeniami, kompleksami i typowym, nieco infantylnym buntem.
Co spowodowało, że  ta normalna dziewczyna została zwerbowana do nielegalnego seksklubu dla wyrafinowanych klientów? Dlaczego bez cienia oporu  pokonuje kolejne stopnie, coraz bardziej się upadlając? Jak to możliwe, że jej matka, ambitna i inteligentna lekarka, niczego nie zauważyła? Dlaczego nikt nie zareagował?
W książce Snellman nikt nie jest bez winy, ale też nikt nie jest głównym winowajcą. Los, który spotkał Jasmin, tak naprawdę mógł spotkać każdą inną dziewczynkę z tego miasteczka; mógł też zostać im wszystkim oszczędzony.
"Dziewczynki ze Świata Maskotek" to książka krzycząca - próbuje nas ostrzec, uświadomić, jak łatwo jest zniszczyć siebie i innych. I że ziemskie piekło może znajdować się w sympatycznym sklepiku za rogiem.

Książka ukaże się 26 stycznia.
Strona internetowa poświęcona książce: http://dziennikjasmin.pl/ 
Zapraszam do zapoznania się z fragmentem książki.
Dziewczynki Ze Swiata Maskotek Fragment

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

właśnie wczoraj dostałam tą książkę ze Świata Książki i sama jestem ciekawa jej mojego odbioru...
chyba idę czytać. :)

insider pisze...

@ Agnieszka - mam nadzieję, że podzielisz się wrażeniami po przeczytaniu "maskotek".
Miłej lektury!